Friday, February 19, 2010

Hidup perlu berhati-hati...sekali tersalah langkah pasti ada yang mencuri peluang..

Dalam kematangan usia ..
Aku fikir tiada lagi yang sudi membuat kerja-kerja begini..mencari dan mencuri peluang untuk meletakkan mata dihujung kehidupan orang lain.
Mungkin ini kerja mereka yang masih hijau dan memaklumi mereka takkan tersilap perhitungan...
Sekali tersalah langkah...maka berjawaplah dengan persoalan2 yang sungguh mencabar kesabaran...bak kata orang..sekali buat silap sampai mati di ungkit...seribu kali buat baik..bila mati baru di sanjung.
Namun yang terjadi adalah diluar jangkaan jauh sekali perancangan rapi..cuma terjadi secara kebetulan...pun begitu terpaksa mengakui kesilapan diri membuat perhitungan.
Aku perlu lebih berhati-hati dengan fitrah manusia yang sentiasa dan akan terus begitu kejadianya.
Ya Allah, Hamba mu ini memohon pada mu agar kau kurniakan lah kesabaran dan hati yang cekal dalam mengharungi kehidupan ini. Kau lindungilah aku dari mata-mata mereka yang mengekori setiap langkah ku dengan penuh prejudis.AMIN.

1 comment:

Chempaka-Senja said...

Dilla.. it just a tip.. just let it go. Kalau rasa apa yg dikata tu boleh membuatkan hang jd lebih baik.. menjadi lebih +ve, berubahlah. Tapi kalau apa yg mereka kata itu hanya kata2 kosong yg hanya berlandaskan dengki dan cemburu.. biarkanlah. Allah ada.. there are things u can control & there are things that u cannot control.. so enjoy with the things that you can control and berserah & tawakallah with the things that u cannot control..