Wednesday, June 1, 2011

Menanti penuh debaran... 3

Dr. Fatima on the 23/5....
Alhamdulillah..semuanya kembali normal...BP: 128/80, CTG: baby heartbeat ok, Contraction: NIL. So Dr. kata kalau induce pun tak guna sebab baby tak turun lagi..kepala masih jauh lagi.
So..aku pun proceed dengan transfer to Putrajaya under Full Payment Patient Scheme (FPP).

Tengahari tu jugak pi Putrajaya..dapat appoinment on the next day 24/5...

24/5..
Sememangnya aku berdebar sebab nie la first time aku ambik O&G lelaki...segan pun ada jugak..tapi sebab semua Dr. pompuan dah full. Aku pilih Dr. Nor Azmi (setelah direkomenkan oleh nurse kat registration counter tu). Banyak pengalaman baru masa kat hospital....seperti:

1. Kena soal siasat (yg agak menyakitkan)...kenapa minggu 37 baru datang.."ikut suka aku lah bila aku nak mai.."jawab dalam hati aku...aku punya RM..aku punya badan....".

2. Mana buku rekod mengandung?...nie la buat check-up kat private hospital..tapi bersalin kat kerajaan...sabar jer aku dengan nurse nie....ingatkan bayar mahal tak kena marah....kena jugak....

3. Timbang berat sendiri...

4. Check Urine sendiri....lawak pun ada ...kena ambil test stripe tu dan Q untuk giliran ke tandas...rasa lawak sebab sebelum nie...kencing jer..pas tu nurse la yg akan check.

5. Dr. yang letak gel masa scan kat perut banyak2...pas tu tinggalkan tisu untuk lap sendiri...(kena berdikari la nampaknya)

Tapi overall aku kira ini pengalaman yg tak pernah aku lalui masa dengan KJMC dulu. Hospital Putrajaya walaupun ambik yg FPP still layanan kelas KERAJAAN. Pada aku kira mahal la jugak charge untuk consultation RM110 untuk first appoinment, lepas tu RM60. dengan layanan yg sebegitu rupa. Harap experience yg akan datang lebih mengembirakan.

31/5...2nd appoinment..
Lega sikit rasa..bila Dr. cakap BP : 127/79, air ketuban (AFI- istilah saintifik/kedoktoran) masih cukup, dan baby masih belum mahu keluar lagi, cuma berat aku naik lebih 1 kg. By right masa week 38 berat naik sikit saja....Dr. tanya u ada diabetic tak..??? pulak.....

So..Dr. kata maybe aku bersalin bila dah cukup 40 minggu..sebab keadaan baby yg masih tak turun lagi dan plasenta yg belum matang lagi....(hanya Dr. tu saja yg paham macamana nak tengok)..nampaknya penantian nie masih jauh lagi...2 minggu or less ...maybe. Dengan ini bermakna tak dapat la kami balik penang untuk school holidays...Hakim & Adam pun akan tak dapat la berholiday...memandangkan aku tak berani nak travel jauh-jauh.

Next appoinment 7/6....and my EDD is on 10/6....

No comments: